Hoe draagt licht bij aan de branding en klantervaring?

Elk bedrijf positioneert zich op een bepaalde manier in de branche: met een missie, visie en visuele branding. Wist je dat verlichting een onderdeel kan zijn van de branding? Ook is het belangrijk bij klantervaring, aangezien het invloed heeft op emotie, stemming en gedrag.
Visuele branding
Porsche is een goed voorbeeld van een bedrijf dat verlichting meeneemt in hun visuele branding. De showrooms vallen op dankzij de buitenverlichting met ‘hun kleur’. Deze rode kleur laten zij namelijk vaak terugkomen en wordt door mensen automatisch aan het automerk gekoppeld.
Porsche bevindt zich in het hogere segment en dit maakt de presentatie van de auto’s nog belangrijker. In de showroom zit dan ook verlichting die hier perfect voor is, want het heeft een kleurechtheid van 98 procent. Voor fotografen is dit ook erg fijn, aangezien zij hiermee professionele en realistische foto’s kunnen maken.

Missie & visie
Soms komt het heel erg naar voren en soms wat minder, maar elk bedrijf heeft zijn eigen missie en visie. Je staat samen ergens voor en vindt bepaalde dingen belangrijk.
“De Beurs speelt een actieve rol in het bijdragen van een circulaire economie. Dit doen wij door het inzamelen, verwerken en verkopen van mogelijk herbruikbare goederen en textiel omwille van een besparing van grondstoffen, energieverbruik en CO2-reductie”, schrijft Kringloopbedrijf de Beurs op hun site.
De Beurs heeft hierdoor gekozen om te investeren in onze energiebesparende verlichting. Wij bieden daarbij de optie om de oude armaturen mee te nemen, zodat wij deze in een circulaire economie kunnen hergebruiken.
Een bijkomend voordeel is het besparen van geld. Dit is erg fijn, want hierdoor kunnen de prijzen laag gehouden worden. Om het helemaal af te maken, sluit de verlichting ook goed aan bij de visuele identiteit. De groene kleur, die staat voor milieuvriendelijkheid, zie je in de groene lampenkappen terug.

Emotie, stemming en gedrag
Elk soort eetgelegenheid gebruikt zijn eigen soort verlichting, aangezien je hiermee de juiste sfeer kunt creëren. In een luxe restaurant wil je sfeer creëren en wordt veel gebruik gemaakt van sfeerverlichting. Dit zorgt voor ontspanning en dat de gasten gemiddeld langer blijven. Bij fastfood wil je dit juist niet en wordt er veel vaker gebruik gemaakt van witte verlichting. Natuurlijk zijn er nog veel meer factoren waar rekening mee gehouden wordt in een lichtplan, zoals dat de menukaart goed leesbaar moet zijn.
In de detailhandel speelt licht ook een grote rol, blijkt uit onderzoek. Bij de verkoop van vis en vlees kan een goede presentatie zorgen voor een verhoging van 15 tot 25 procent van de omzet. Niet zo gek, want het juist licht zorgt ervoor dat het eten er verser en kwalitatiever uitziet.
Aanbevolen voor jou
