Hoe stimuleert licht de verkoop?

Licht draagt op veel verschillende manieren bij aan een betere verkoop. Wist je dat het niet alleen de presentatie versterkt, maar er ook voor zorgt dat voeding er verser en kwalitatief beter uitziet? En dat niet alleen: licht beïnvloedt ook de emoties, de stemming en het gedrag van de consument.
Verser en kwalitatief beter
De juiste lichtkleur laat voeding beter tot zijn recht komen, omdat het een positief effect heeft op de textuur en kleur. Hierdoor ziet het er verser en kwalitatief beter uit, wat de verkoop stimuleert. Die omzetstijging door een goede presentatie is bij de verkoop van vis en vlees gemiddeld 15 tot 25 procent, blijkt uit onderzoek.

Onder de aandacht brengen
Verlichting speelt ook in andere sectoren een grote rol, zoals in kledingwinkels. Bepaalde producten – zoals de nieuwste collectie – wil je natuurlijk extra promoten. Met licht kun je het product echt in de spotlights zetten en zo onder de aandacht brengen bij je publiek. In deze situatie is de lichtkleur ook weer van belang, omdat je de kleuren zo natuurgetrouw mogelijk wilt weergeven.
Gezelligheid
In een restaurant draait het vooral om sfeer, maar ook functionaliteit is belangrijk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de menukaart, die natuurlijk goed te lezen moet zijn.
“Als het gezellig is, blijf je langer. In het woord sfeerverlichting zit niet voor niets het woord sfeer. Licht speelt hierin een grote rol en zorgt voor ontspanning.”
Merkbeleving
Je wilt consumenten natuurlijk een positief gevoel geven over het merk én de beleving optimaliseren. Dit doe je met verlichting die visueel goed aansluit bij de huisstijl en het merk. Naast het visuele aspect is ook de duurzaamheid en energiezuinigheid van de verlichting belangrijk, vooral als dit aansluit bij de visie van het bedrijf.
Kringloopbedrijf de Beurs heeft groene lampenkappen en deze benadrukken de milieuvriendelijkheid.

Situatie-afhankelijk
Licht heeft op talloze manieren invloed en de ideale verlichting hangt dus volledig af van de situatie. Dit is dan ook één van de redenen waarom wij persoonlijk advies zo ontzettend belangrijk vinden. Wil jij de mogelijkheden voor jouw bedrijf bespreken? Stuur ons een berichtje en we plannen vrijblijvend een afspraak in!
Aanbevolen voor jou
